.st0{fill:#FFFFFF;}

NUTRITIE

8 tactici altfel prin care convigi copilul sa manance mai sanatos

 July 2, 2019

Scris de  Claudiu Iana

Daca vrei sa stii cum ai putea sa faci copilul sa manance sau sa-l influentezi sa manance mai sanatos, sa-ti ceara fructe si legume mai des si sa le si savureze, atunci trebuie sa citesti acest articol.

More...

Iti voi descrie mai departe 8 idei practice prin care, rapid si simplu, vei putea promova mai des o alimentatie sanatoasa in familia ta.

Strategii alimentare pentru copiii intre 0-5 ani

Cand copiii sunt foarte mici, sa spunem 0-5 ani, putem controla si decide relativ usor meniul alimentatiei lor. Lucrurile se complica ceva mai tarziu cand copiii nostri vor fi tot mai puternic influentati de interactiunile sociale cu alte medii decat cel familial.

Momentan copiii mei se afla fix in zona de 0-5 ani. Si din aceasta postura am cautat sa-mi fac din timp temele documentandu-ma  cat mai temeinic in ultimii ani in ceea ce priveste nutritia adecvata pentru copii, in functie de stadiul lor de dezvoltare.

Pentru aceasta perioada a copilariei, unde mie si sotiei ne-a fost usor sa stabilim directia si natura alimentatiei, iata un (foarte) scurt rezumat al directiei actiunilor noastre:

  • Laptele matern este sursa nutritionala ideala din primele zile pana la 6-7 luni. Moment in care surse alternative de nutrienti  (dar nu exclusive) pot fi introduse.
  • Dieta copiilor mici trebuie sa contina aproximativ 50% grasime. Creierul lor se dezvolta rapid si, fiind compus preponderent din lipide, are nevoie de resurse pentru a construi tesuturi neuronale noi. Proteinele,vitaminele si mineralele sunt pe urmatoarele locuri  pe scara importantei, fiind si ele parte componenta a constructiei celulare.
  • Copiii mici trebuie sa bea doar lapte integral. Grasimea din lapte, din consumul de unt si branzeturi asigura aportul optim de acizi grasi si vitamine liposolubile necesare cresterii si functionarii sistemului nervos.
  • In aceasta zona de varsta stomacul unui copil este foarte mic si se umple rapid. De aceea ei vor prefera instinctiv alimentele hranitoare, concentrate in calorii (branzeturi, carne, dulciuri) si vor evita legumele si cerealele.
  • Unica bautura a copiilor ar trebui sa fie APA, iar fructele trebuie mancate in stare naturala, nu transformate in suc. Sucul de fructe(fie si natural)  consumat in exces(mai mult de 100-200g/zi) predispune la obezitate infantila si ataca smaltul dintilor. Zaharul sau alti indulcitori, cu ar fi mierea predispun la ingrasare rapida si au o valoare nutritionala extem de redusa pentru copii. Deci NU.
  • Copiii mici vor manca in general legume prelucrate termic, astfel incat sa fie limitat aportul de fibre insolubile in dieta lor si riscul de intolerante digestive. Deoarece pana la 5 ani tubul digestiv al unui copil este incomplet dezvoltat, deci sensibil la indigestie si predispus la balonare. Din acest motiv sursele bogate in fibre in exces trebuie evitate(taratele, cerealele integrale).

Facem ceea ce este cel mai bine pentru copilul nostru?

Ii pot vedea pupilele dilatandu-se la vederea foliei lucioase. Fata i se lumineaza iar gatul inghite rapid in sec. E complet captiv. Ii pot comanda aproape orice in schimbul dulcegariei ambalate din mana mea.

Fascinata aceasta putere a dulciurilor asupra copiilor nostri. Si asupra noastra dealtfel.

Dar tu crezi ca lucrurile trebuie sa stea neaaparat asa? Nici eu.

Tu si eu vrem ceea ce este cel mai bine pentru puiul nostru. Si una dintre dorintele arzatoare si adesea neimplinita este de a invata copilul sa manance (nefortat) retete pentu copii constand in alimente mai sanatoase. Prin aliment sanatos inteleg un produs alimentar, bogat in nutrienti, ideal neprocesat si cat mai aproape de starea lui naturala.

De ce cat mai putine dulciuri? Din cauza handicapului nutritional al dulciurilor procesate. Aproape zero nutrienti si sute de calorii per 100 grame. Acest aspect contribuie substantial la cresterea rapida in greutate chiar si cand copilul pare destul de activ. 

Studii recente arata relatia pe diferite nivele de cauzalitate intre consumul ridicat de zahar si depresieobezitate, boli cardiovasculare promovate in principal de obezitate. Iar dulciurile (zahar + grasimi hidrogenate) sunt promotori ai ingrasarii datorita densitatii calorice si a aparentei dependente pe care o pot da).

Este important insa sa intelegem ca zaharul, sau orice alt aliment perceput ca fiind promotorul ingrasarii, nu ingrasa prin simplul fapt ca il mancam. Excesul de calorii fata de cat consuma corpul nostru duce la ingrasare. La fel de bine copiii nostri se pot ingrasa mancand prea mult din alimente percepute ca fiind sanatoase.

Ca multe lucruri in viata dulciurile nu sunt nici rele nici bune. Este doar o chestiune de perspectiva. Ele au fost si vor ramanane mereu parte a placerilor vietii. O dulcegarie in sine nici nu ingrasa nici nu imbolnaveste. Excesul(in orice) poate genera insa tot felul de probleme. De fapt poti sa slabesti mancand doar dulciuri!

Ideea este sa nu cadem in cealalta extrema, a ortorexiei. Asa se numeste obsesia mancatului sanatos din punct de vedere medical. Suntem ortorexici cand facem o obsesie din a manca sanatos, din a controla, mai presus decat o simpla preocupare, orice aliment consumat.

8 idei sa influentam copiii sa manance sanatos

Revenind la copii, acestia nu stiu sa se fereasca de excese. Creierul lor functioneaza in mare parte instinctiv, emotional si.. imitativ. Este felul in care evolutia ne-a pregatit genetic pentru a supravietui.

Eficient ar fi sa lucram in acest sens in mediul de acasa, deoarece afara copiii vor fi bombardati de infernala masinarie a consumerismului.

Putem incerca fiecare cum ne taie capul sau putem trage cateva concluzii din consensul gasit de peste 120 de studii stiintifice axate pe schimbarea comportamentului copiilor in ceea ce priveste mancarea.

Interesul meu in acest subiect vine, pe de o parte, din faptul ca sunt parintele a doi copii si, pe de alta parte, din pasiunea pentru partea psihologica a vietii adultilor. Dupa cum se pare, a-i face pe copii sa manance sanatos presupune cam aceasi abordare precum a-i manevra subtil pe adulti in a face schimbarile in bine in dieta lor.

Cele 8 idei despre care iti voi vorbi mai departe , de influentare a unei alimentatii sanatoase, cred ca sunt practice in special in momentul in care copilul tau a trecut pragul de 5 ani si are deja o vointa puternica, o personalitate destul de bine conturata si... o gramada de influente negative din diverse cercuri sociale.

#01 Nu pune presiune pe copil sa manance mancare sanatoasa

Conditionarile de felul: "Legumele sunt bune pentru tine. Nu te ridici de la masa pana nu le termini” au efect advers scopului pentru care le facem. Deoarece in lumea copiilor, cam tot ce este cu titlu de obligativitate nu e fun, cool, apetisant sau… obligatoriu 🙂 

Parinti din toata lumea gresesc in incercarea de a face bine. Provaduiesc intens necesitatea alimentatiei sanatoase incat totul tinde in a se transforma intr-un razboi de uzura. Iar copiii au mai mult timp sa fie rebeli fara cauza decat avem noi in incercarea de ai indrepta.

Intelept este sa nu atacam aceasta problema frontal pentru ca vom face “adversarul” constient de existenta atacului si va opune o rezistenta cu mult peste cat putem noi gestiona.

Un studiu finalizat in 2011 la care au participat 60 de mame cu copii in varsta de 1 an, intins pe o perioada de 12 luni, a cautat sa identifice relația potențială dintre practicile materne in materie de hrănire și frecvența consumului de fructe, legume și dulciuri pentru copiii mici.

Constatarile observatiilor colectate au indicat ca utilizarea presiunii materne pentru modelarea comportamentului alimentar la 1 an a condus, in urmatorii 2 ani, la un consum mai mic de fructe si legume vs. varstei de un an.

De fapt copiii raspund eficient atunci cand au senzatia libertatii de alegere. Daca vom crea conjunctura favorabila senzatiei ca alegerea este libera sansele de reusita ale planului nostru sunt mari. Mai jos, printre sfaturile prezentate vei gasi chiar astfel de exemple.

Daca vom crea conjunctura favorabila senzatiei ca alegerea este libera sansele de reusita ale planului nostru sunt mari. Mai jos, printre sfaturile prezentate vei gasi chiar astfel de exemple.

#02 Fii chiar tu exemplul demn de urmat

Copiii sunt avizi de invatare. Mintea lor vrea sa descopere cat mai rapid cu putinta raspunsurile celor 3,8 milioane de intrebari pe care le are despre lume. Creierul se intreaba iar gura nu conteneste in a da forma acestor probleme existentiale. Si cu cat se nasc mai multe intrebari cu atat senzatia unei lumi prea mari ce-i copleseste pune presiune pe ei.

Solutia rapida gasita de natura pentru a le lua din presiunea lumii complexe in care au venit micutii este(pe langa evadarea ocazionala din lumea reala prin jocuri,filme, povesti) imitatia. Extrem de simplu de pus in practica si foarte eficienta in procesul de invatare.

Astfel, copiii isi cauta in permanente muze inspirationale. Tata si mama sunt primele lor modele, apoi alti membri ai familiei, personaje animate, prieteni din grupurile sociale, etc.

Nu prea putem controla eficient ce modele isi alege copilul nostru dar macar in ceea ce ne priveste putem avea grija sa fim un exemplu demn de urmat. Este utopic sa pretindem un anumit model de comportament de la ei si sa si asteptam rezultate daca noi nu dam exemplu in acest sens.

Potrivit acestui studiu din 2005 si al acestuia din 2006, copiii ai caror parinti au aratat consistenta in a consuma o multime de fructe si legume sunt susceptibili de a adopta aceleasi comportamente.

In familia mea nu se traieste cu brocolli si morcov crud pe post de desert sau meniu „de spital”. Dar, avem un obicei in a manca cel putin o data pe zi impreuna. Pentru cei mici este confirmarea faptului ca nu sunt fortati sa manance altceva decat mananca adultii. Si daca adultii mananca fructe si legume inseamna ca or fi bune. Fara mofturi sau cereri speciale. 

In 80% din situatii avem pregatita mancare cat mai putin procesata. Legume la wok, cartofi la cuptor, salate, carne la cuptor, peste, lapte, banza, oua sau diverse mancaruri pe baza de legume, cereale si carne. Clasic.

Majoritatea dulciurilor pe care le mancam sunt facute in casa de sotia mea. Chestii simple dar gustoase (fructe coapte la cuptor, orez cu lapte, macaroane cu branza si stafide, etc.)  si ceva mai bogate in nutrienti vs. continutul celor din rafturile magazinelor.

#03 Nu-i acorda recompensa dulce pentru pentru ca si-a mancat legumele

La fel ca și presiunea, recompensele subminează motivația intrinsecă a copilului. In psihologie se numeste efectul excesului de justificare. Chiar daca cineva este motivat sa duca la indeplinire o sarcina si primeste o recompensa pentru finalizarea sarcinii, cum ar dulciuri sau bani, asta il poate face sa gandeasca cum ca pentru recompensa a facut-o.

Deci, daca i-am dat copilului dulciuri ca recompensa pentru ca a mancat legumele va invata ca le-a mancat doar ca sa primesca dulcegaria. Chiar daca initial agrea legumele fara alte „incurajari”.

Mai mult, conform acestui studiu faptul că cineva mănâncă din alte motive decât din plăcerea îi poate submina capacitatea de a-si regla aportul alimentar pe baza apetitului si poate astfel să  favorizeze mancatul in exces.

Asa ca, decat sa le oferim copiilor recompense pentru ca au mancat fructele si legumele, mai bine sa-i invatam placerile inerente ale alimentelor sanatoase: gustul grozav, satietatea, energia si... sanatatea.

#04 Mergi cu copilul sa interactioneze cu fructele si legumele din livezi si gradini

Gradinaritul este un mod eficient in a-i determina pe copii sa faca asocieri pozitive cu fructele si legumele si, in consecinta, sa promoveze placerea de a consuma aceste alimente.

Nu aveti rude la tara? Vezi daca la gradinita sau scoala pot fi programate astfel de vizite in locatiile unor ferme si livezi din apropierea orasului. Sau in grupul vostru de prieteni cu siguranta exista cineva care poate pune la bataie casa de la tara pentru un weekend cu copiii.

#05 Creaza un mediu in care mancarea sanatoasa este convenabil accesibila

Cu totii avem un „meniu preferat” care s-a format prin expunerea relativ constanta la anumite categorii de alimente. Lista „meniului preferat” dicteaza ceea ce alegem de obicei sa mancam.

În timp ce nu dorim să controlam obsesiv copilul in selectarea alimentelor potrivite, putem totusi să controlam mediul în care mananca si face alegerile alimentare (pe baza a ceea ce este disponibil) si, astfel sa-i modelam in timp meniul favorit.

Potrivit unui studiu din 2006 al Institutului de Sanatate Publica din cadrul Universitatii din Copenhaga, copiii si adolescentii cu expunere mare la fructe și legume la domiciliu sunt mai predispuși să mănânce fructe și legume.

Ideal este deci sa cream accesul facil al copiilor la mancarea pe care am vrea sa o prefere, facand-o disponibila in locurile obisnuite (frigider, camara) si gata de consum.

#06 Invata sa gatesti mancaruri gustoase pe baza de alimente sanatoase

Oamenii aleg dintre alimente pe cele care au pentru ei gust si savoare. Iar copiii nu fac exceptie. Daca le vom oferi acasa doar broccoli la steamer in timp ce sunt expusi afara la gogosi si pizza vor incepe sa asocieze doar junk food-ul cu ideea de gustos.

Trebuie sa invatam sa gatim mancaruri mai sanatoase, mai putin calorice, dar gustoase. Este doar o chestiune de a invata cateva principii dupa care sa ne ghidam. Internetul ne poate ajuta cu surse de inspiratie. In viitor, in limita timpului diponibil, si daca va exista interes, voi prezenta retetele unor mancaruri simple pe care le prepar si despre care stiu cu suficienta exactitate cate calorii contin.

In viitor, in limita timpului diponibil, si daca va exista interes, voi prezenta retetele unor mancaruri simple pe care le prepar si despre care stiu cu suficienta exactitate cate calorii contin.

#07 Implica-ti copilul in pregatirea mancarurilor pe baza de alimente sanatoase.

Un upgrade al ideii de a invata sa gatim mancaruri mai sanatoase este sa-l implicam si pe copil in aceasta sarcina. Învatand sa gateasca, copiilor le creste disponibilitatea de a încerca alimente noi și poate crește consumul de alimente sănătoase.

#08 Pregateste-i un pachet fancy pentru scoala

Intelege care este calibrul adversarilor in lupta pentru directia pe care o vor lua banii nostri. Cei care promoveaza produse (oricare ar fi acelea) clar nu se joaca. Jobul lor depinde de abilitatea de a-ti vinde constant, fie ca ai sau nu nevoie.

In particular, in industria fast-food marketerii lor sunt printre cei mai de succes in persuasiune. Mii de cercetări au fost făcute cu privire la branding, publicitate și ambalarea produselor alimentare pentru a maximiza profiturile. Au pus si o denumire noii stiinte care guverneaza marketingul modern: neuromarketing. Practic „au spart codul” mintii noastre.

Spre exemplu, au descoperit ca:

  • in cautarea efectelor dopaminei si serotoninei care sunt hormoni ai (printre altele) fericirii si controlului anxietatii, ne permitem mult prea des gratificarea instanta.
  • frecvent confundam pofta cu foamea
  • salivam la vederea unor imagini suprarealiste cu mancare (suprarealiste pentru ca, de obicei, au putina legatura cu ce urmeaza de fapt sa primesti in farfurie)
  • suntem extrem de receptivi la mirosurile imbietoare (chiar si cand suntem deja imbuibati cu mancare)

Aceste sunt exemple banale ale automatismelor prezente in mintea noastra si folosite de marketeri pentru cresterea vanzarilor. 

Cand copilul nostru va avea ocazia sa aleaga intre senvisul de acasa, ambalat in staniol si cutia fancy a unui Happy Meal, ce crezi ca va alege?

Chiar daca era cumva evident, acest studiu din 2013 confirma preferinta micutilor catre retete pentru copii cu mancarurile aflate in ambalaje amuzante si cu eroii lor favoriti in imagini.

Asa ca, daca nu am facut-o deja, e timpul sa le cumparam copiilor niste cutii pentru pachet cu ceva personaje animate sau de prin povestile citite frecvent. Le vom schimba periodic in incercarea de a tine pasul cu preferintele si interesele copilului.

Ca idee aditionala, aranjarea mancarii in farfurie, sau pachet, intr-un mod amuzant ii va face cu siguranta pe copii mult mai receptivi. Iata cateva idei  Bento Box de pe bohnenhase.blogspot.com, genial de simple. Din cultura culinara japoneza:

retete-pentru-copii-meniu-1
retete-pentru-copii-meniu-2
retete-pentru-copii-meniu-2

retete-pentru-copii-meniu-4
retete-pentru-copii-meniu-5
retete-pentru-copii-meniu-6

retete-pentru-copii-meniu-7

Concluzii

Daca vrem un copil cool trebuie sa fim niste familisti cool.

Trebuie sa profitam de perioada in care influenta noastra asupra lor rezida in principal din admiratie si imitatie. Vor fi usor indreptati in directia buna de o mama si un tata cool.

Wow, ai citit pana la final. Apreciez!

OK, cum ti s-a parut articolul? Tu ce metode si strategii ai incercat pentru a-ti determina copilul sa manance mai sanatos? Povesteste-mi in sectiunea de comentarii de mai jos.

Like & Share daca ti-a placut! Ajuta-i si pe altii sa afle!

Ai invatat ceva nou astazi?

Intra in comunitatea celor aproape 5000 de persoane care citesc lunar articolele noastre. 

Necesar, pentru a colabora intr-un cadru legal:

Claudiu Iana


Ne vom educa impreuna sa construim cele mai bune versiuni ale noastre. Cat de bune?! Ramane de vazut. Viata pune intotdeauna piedici ignorantilor. Nu va fi si cazul nostru. Cu prietenie,

Claudiu Iana

disclaimer

Este imperativ sa intelegi ca autorii continutului pot sa nu fie profesioniști și cu siguranta nu oferă sfaturi aplicabile oricarui cititor. Informațiile, procedurile și sugestiile oferite pe site au strict scop informativ și nu sunt adresate diagnosticării, tratamentului, vindecării sau prevenirii unor probleme de sănătate - și nici nu sunt destinate să înlocuiască sfaturile unui medic Orice aspect al sănătății tale necesită un consult cu un medic specialist. Tu, în calitate de cititor ești în totalitate responsabil pentru starea ta de sănătate.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>