.st0{fill:#FFFFFF;}

CONDITIE FIZICA

Esti cu adevarat constient de beneficiile sportului pentru sanatate? Iata-le pe cele mai importante

 July 31, 2020

Scris de  Claudiu Iana

Dacă beneficiile sportului sunt vechi de cand lumea, la fel sunt și motivele pentru evitarea acestuia. Știți deja că exercițiul este bun pentru voi. Ceea ce probabil nu știți este cât de benefic poate fi.

More...

Ideea că activitatea fizică ne ajută să ne menținem sănătoși este într-adevăr o poveste foarte veche. Spre exemplu Hippocrates a scris despre pericolele unei activități fizice precare (și prea multă hrană).

O multitudine de studii au documentat de-a lungul timpului beneficiile sportului pentru sanatate. Multe studii insa sunt observaționale si prezintă întotdeauna problema pe de-a indoaselea (oamenii care fac exerciții fizice sunt mai sănătoși) in loc sa prezinte dovada cauzei și a efectului (exercițiul îi face pe acești oameni sănătoși).

Dar totusi, după ajustări statistice, aceste studii sugerează intradevar că legătura dintre sport și sănătate este mai mult decât o asociere. În plus, rezultatele studiilor clinice aleatorii care sunt, de obicei, văzute ca făcând obiectul cauzalitatii, indică, de asemenea, ca exercițiul ii face pe oameni sanatosi.

Ce presupune o conditie fizica buna

Inseamna ca exista suficienta baza solida de forta, rezistenta musculara, capacitate cardiovasculara si flexibilitate pentru a genera un mod de viata energetic si nu letargic.

Cateva statistici despre conditia fizica in Europa

Problema conditiei fizice trebuie pusa in Top 3 lucruri de rezolvat rapid in viata ta atunci cand vrei cu adevarat sa schimbi paradigma. Daca esti familist, ca si mine, atunci necesitatea este cu atat mai mare deoarece, potrivit:

privind profilul de tara pentru Romania, in ceea ce priveste nutritia, activitatea fizica si obezitate riscurile supraponderabilitatii cresc odata cu varsta. Din pacate nici categoria adolescentilor nu sta prea bine. Daca va intereseaza cum stam in comparatie cu celelalte tari europene (nu ca ar schimba ceva in contextul discutiei noastre) iata comparatia:

Conditie Fizica - Raportul Eurostat 2017 despre profilul pe tari privind obezitatea in Europa

Beneficiile sportului. Iata doar 21 din “N” motive pentru o conditie fizica buna

1. Cresterea sperantei de viata

Persoanele angajate in activitati fizice periodice tind sa traiasca mai mult.

2. Imbunatatirea capacitatilor motrice

Exercitiile regulate imbunatatesc stabilitatea activa si senzatia de control si localizare in spatiu.

3. Reducerea riscului bolilor cardiace

Exercitiile regulate intaresc inima si imbunatatesc functia contractila

4. Reducerea depresiei si anxietatii

Efectul antidepresiv al exercițiilor fizice regulate este comparabil cu antidepresivele puternice cum ar fi Sertralina.

5. Imbunatatirea vietii sexuale

Exercitiul fizic regulat contribuie la cresterea productiei hormonilor sexuali, cum ar fi testosteronul. Exercitiul fizic imbunatateste circulația, ceea ce ajută la prevenirea disfuncției erectile și a impotenței.

6. Imbunatatirea tranzitului gastrointestinal

Activitatea fizică poate reduce riscul de constipatie, diverticuloză, hemoragie gastrointestinală și boală inflamatorie intestinală.

7. Cresterea senzitivitatii insulinei

Nivelul de senzitivitate la insuluina este capacitatea muchilor de a absorbi glucoza. Un nivel mai scazut sau mai ridicat al acestei senzitivitati are efecte directe asupra felului in care depozitam grasimea si indirecte asupra felului in care organismul nostru foloseste rezervele de energie disponibile. Despre acest subiect, mai pe larg, intr-un articol viitor.

8. Controlul greutatii corporale

M-am intrebat destul de mult daca este intelept sa va sfatuiesc in legatura cu acest beneficiu. Asta deoarece exista cercetari care au concluzionat  ca exercitiul fizic intens este stimulator direct al apetitului dar si altele care  arata contrariul. Un lucru este totusi sigur: exercitiul fizic poate contribui la controlul greutatii corporale.

9. Imbunatatirea ratei metabolice

Activitatea fizica regulata nu numai că va crește numărul total de calorii pe care le ardeți, dar, de asemenea, poate creste rata arderilor metabolice in repaos.

10. Imbunatatirea capacitatii organismului de a utiliza garasimea ca sursa de energie

Corpul foloseste glicogen și grăsimi ca energie stocată pentru a ne susține activitatea. Ratia de utilizare a celor doua surse poate fi modificata prin angajarea in activitati fizice periodice.

11. Imbunatatirea capacitatii de concentrare

Exercitiile fizice regulate îmbunătătesc capacitatea de concentrare a creierului, de amintire, de vizualizare, de a pre-planifica  și de a rezolva probleme, deoarece un organism cu o conditie fizica buna isi va dezvolta si capacitatea de a furniza creierului o cantitate mai mare de oxigen.

12. O calitate mai buna a somnului

Persoanele care fac exerciții tind să adoarmă mai repede și stea mai mult in Fazele 2 si 3 ale somnului. Cele doua faze sunt etapele de somn REM profund, in care se produce practic recuperarea organismului dupa o zi intensa.

13. Cresterea stimei de sine

Felul cum arati practicand sport regulat (deoarece in functie de sportul practicat + alti factori poti arata in diferite moduri), va concura la imbunatatirea felului in care te vezi, evaluezi, apreciezi.

14. Imbunatatirea nivelului general de energie

Exita dovezi concludente ca exercitiile regulate pot creste nivelul de energie, chiar si in randul persoanelor care sufera de afectiuni cronice asociate cu oboseala. Spre exemplu, un studiu din 2006 a aratat ca efectul mediu al exercitiilor fizice regulate a fost mai mare decat imbunatatirile obtinute in urma utilizarii medicamentelor stimulatoare.

15. Reducerea nivelului de colesterol “rau”

Practicarea unui sport in mod regulat reduce nivelul de colesterol “rau” (LDL) si creste nivelul de colesterol “bun” (HDL).

16. Reducerea nivelului de grasime viscerala

Din pacate foarte multi ignora problema grasimii viscerale (grasimea care nu se afla sub piele ci printre organe). As putea chiar sa gasesc unii convinsi ca nu sunt supraponderali deoarece au putina grasime subcutanata. Sunt insa posesorii unei burti zdravene (de la bere, sic!), semn evident al unor rezerve mari de grasime viscerala. Si nu mai refer strict la barbati…

17. Mai putine dureri de spate

Exercitiul fizic este un tratament eficient pentru durerile recurente la nivelul spatelui.

18. Practicarea unui sport este distractiva si placuta

Tine doar de setarea mentala. Daca tu crezi ca va fi chinuitor si plistisitor, atunci sa fii sigur ca asa va fi. Incearca mai multe sporturi, vezi care ti se potriveste mai bine, care iti creaza o satisfactie mai mare.

19. Practicarea unui sport promoveaza socializarea

Odata cu varsta tindem sa inchide mult cercurile sociale in care ne invartim. Ceea ce este extrem de daunator pentru felul in care vom evolua. Stand doar in cercuri restranse tindem sa ne plafonam si sa ne uniformizam skill-urile.

20. Pentru ca trebuie sa fii un model pentru ceilalti

Pentru ca este un sentiment extraordinar atunci cand ii inspiri pe altii. Pentru ca este intelept  sa faci chiar tu ceea ce ii spui copilului tau ca este sanatos pentru el.

21. Pentru ca poti

Evident ca poti. Doar introduci 3-4 ore de program in cele 168 ale saptamanii. Acest blog este chiar despre cum familistii ocupati pot gasi solutiile simple, pragmatice sa continue in stil mare aventura vietii lor. Cu totii ne simtim coplesiti cateodata de “suna-l pe client/lasa copilul la gradi’/treci pe la trezorerie/ai trecut pe rosu/iar e aglomeratie pe pod/telefonul s-a blocat/ nu ai dormit destul/ai varsat cafeau/etc.” Si totusi, move on… E doar o zi obisnuita.

Ce nu te omoara te face mai puternic - Friedrich Nietzsche (filosof)

Click to Tweet

Cum iti poti imbunatati conditia fizica

Solutii

  • In functie de programul saptamanal pe care il ai cauta posibilele ferestre pentru cele 3-4 ore de sport.
  • Alege o forma de antrenament pe care o poti face aproape oriune indiferent ca sunteti in drum spre casa, in drum spre munca sau calatoriti cu treaba. Ideal ar fi o forma de antrenament care nu necesita multa pregatire si te poate aduce intr-o forma fizica grozava intr-o perioada scurta de timp (imi pare rau sahistilor…), cum ar fi sprintul, tenisul, alergarea pt rezistenta, exercitiile cu greutati la sala. Cu investitii minime de timp, de 3 ori pe saptamana, vei avea rezultate remarcabile. Iti voi devedi asta in articolele viitoare. Mai mult decat atat, iti voi arata pas cu pas ce trebuie sa faci. Si mai ales de ce trebuie sa faci ceea ce te voi sfatui sa faci.
  • Deja te gandesti : Bai, dar mie nu-mi place tenisul/alergatul/sala/etc. Trebuie sa fim realisti si sa intelegem ca e nevoie de un pic de incredere oarba. Pana nu incerci nu stii daca iti place sau ti se potriveste. Prin incercare ma refer la a merge si a te angaja determinat sa-ti faci treaba bine de cel putin cateva ori.
  • Antreneaza-ti disciplina.  Transforma un act initial de vointa constienta intr-un obicei. Rezervele noastre de auto-motivatie sunt limitate si prea dependente de multi factori. Top-performerii din lumea asta au învățat cum să sistematizeze acest proces. Nu mai depind de voința. A devenit un reflex.

Alte mini solutii

  • Nu mai lua liftul. Mergi zilnic pe scari
  • Mergi pe jos la munca. Sau cel putin o parte insemnata din traseul spre munca
  • Mergi zilnic minim o ora. Vei calcula (cu aproximatie) toate minutele in care te-ai aflat in miscare.
  • Stai in picioare cat mai mult posibil.

P.S.  Acest articol a fost scris cu atentie. Dar, suntem oameni, greșelile se strecoară. Dacă găsesti ceva despre care crezi că nu-i la locul lui, e confuz sau pur și simplu greșit da-mi un e-mail. Multumesc anticipat!

Referinte Articol

Like & Share daca ti-a placut! Ajuta-i si pe altii sa afle!

Ai invatat ceva nou astazi?

Intra in comunitatea celor aproape 5000 de persoane care citesc lunar articolele noastre. 

Necesar, pentru a colabora intr-un cadru legal:

Claudiu Iana


Ne vom educa impreuna sa construim cele mai bune versiuni ale noastre. Cat de bune?! Ramane de vazut. Viata pune intotdeauna piedici ignorantilor. Nu va fi si cazul nostru. Cu prietenie,

Claudiu Iana

disclaimer

Este imperativ sa intelegi ca autorii continutului pot sa nu fie profesioniști și cu siguranta nu oferă sfaturi aplicabile oricarui cititor. Informațiile, procedurile și sugestiile oferite pe site au strict scop informativ și nu sunt adresate diagnosticării, tratamentului, vindecării sau prevenirii unor probleme de sănătate - și nici nu sunt destinate să înlocuiască sfaturile unui medic Orice aspect al sănătății tale necesită un consult cu un medic specialist. Tu, în calitate de cititor ești în totalitate responsabil pentru starea ta de sănătate.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>