.st0{fill:#FFFFFF;}

NUTRITIE

Sunt indulcitorii artificiali periculosi? NU. Iata de ce

 octombrie 8, 2019

Scris de  Claudiu Iana

Realizezi probabil ca o parte importanta din caloriile zilnice le luam din bauturi. Daca esti exact ca mine, „fan cola”, ai luat macar in calcul variantele „zero calorii”. Pentru ca zahar si bla, bla.

More...

Insa nu prea iti este clar daca exista indulcitori artificiali sanatosi sau nu.

Recipient Sucraloza
  • Sunt o alternativa buna la zahar?
  • Este macar legal sa fie folositi in alimentatie?
  • Au efecte adverse?
  • Ajuta cumva la slabire? Sau chiar ingrasa?

Pentru ca informatiile existente (citeste „zvonurile”) sunt extrem de confuze te asigur ca a trebuit in trecut sa-mi lamuresc si eu aceste intrebari. Iar concluziile sunt mai clare decat crezi. Interesa(n)t? Citeste mai departe.

indulcitori-artificiali-la-plic

1. Ce sunt zaharurile din indulcitorii artificiali?

Schema chimica cu indulcitorul artificial aspartam

Sunt substante chimice create in laborator pentru a inlocui zaharul. Functioneaza prin declansarea senzatiei de dulce pe limba, in acelasi mod ca si zaharul.

2. Sunt indulcitorii artificiali practic un altfel de zahar dar tot… zahar?

Exact! Exista totusi 2 diferente „care fac toti banii”:

  • Sunt cu (foarte) mult mai dulci comparand cantitati similare
  • Procesul de digestie si de absorbtie este diferit, ceea ce ii face cumva „fara calorii”

3. Deci indulcitorii artificiali nu au calorii?

Nicidecum. Au valoare energetica.

Idee utila:

Contrar parerii generale, indulcitorii artificiali contin calorii. Fix cat zaharul spre exemplu. Adica 4 kcal./g. Insa, deoarece are o putere de indulcire intre de 200 pana la 20.000 de ori mai mare decat zaharul, cantitatile necesare pentru a indulci la acelasi nivel sunt atat de mici incat caloriile sunt neglijabile. Pe aceasta premisa produsele continand indulcitori artificiali sunt marketate ca fiind „zero calorii”.

4. Care sunt cei mai cunoscuti indulcitori artificiali?

  • Aspartam (E 951) – de 200 de ori mai dulce decat zaharul
  • De departe cel mai raspandit si probabil cel mai cunoscut. Este folosit in majoritatea bauturilor dietetice, guma de mestecat, in diverse produse alimentare, etc.
  • Acesulfam K (E 950) - de 200 de ori mai dulce decat zaharul
  • Advantam (E 969) – de 20.000 de ori mai dulce decat zaharul
  • Zaharina (E 954) – de 700 de ori mai dulce decat zaharul
  • Sucraloza (E 955) – de 600 de ori mai dulce decat zaharul
  • Ciclamat (E 952) – de 30 de ori mai dulce decat zaharul

5. Are o sursa de legalitate folosirea acestor substante?

Legal aproape toti acesti compusi chimici intrunesc toate conditiile pentru a fi comercializati si utilizati in majoritatea tarilor lumii.

Exista si exceptii. Ciclamatul este interzis in SUA (din 1970) si in Anglia din cauza potentialului cancerigen. Este permis in Romania.

Aspartamul, cel mai cunoscut (probabil si cel mai folosit) indulcitor artificial la nivel mondial, este printre cele mai investigate substante in vederea validarii sau invalidarii efectelor asupra sanatatii. Toate testele de siguranta l-au indicat ca fiind ok pentru consum. Situatie ce l-a pus pe lista substantelor sigure a Organizatiei Mondiale a Sanatatii sau pe lista European Food Safety Authority. U.S. Food and Drug Administration (FDA), una dintre cele mai severe institutii guvernamentale pentru reglementarea alimentatiei publice, declara prin canalele oficiale ca aspartamul „este unul dintre cele mai testate si studiate substante care au primit aprobare vreodata”.

Alte referinte: Studiul publicat în Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention nu demonstrează o legătură de cauzalitate între consumul de băuturi îndulcite cu zahăr și cancerul uterin.

6. Care sunt controversele legate de indulcitorii artificiali?

Principalele controverse fac referire la aspartam. Aceasta substanta a fost descoperita de chimistul James M. Schlatter, accidental, in timp ce testa un potential compus chimic anti-ulcer. In anii 70, apoi prin anii 80, s-au vehiculat acuzatii de acorduri dubioase intre magnati ai industriei FMCG si FDA (U.S. Food and Drug Administration) in vederea optinerii aprobarii aspartamului ca substata sigura pentru consum. Nimic concret sau dovedit insa. Mai multe despre controverse istorice mai vechi legate de aspartam poti citi aici.

7. Exista controverse mai recente privind indulcitorii artificiali?

Pe scurt, 100 de sobolani de laborator, impartiti in doua grupe de sex, au primit timp de 8 saptamani doze de aspartam intre 4mg/kg greutate corporala (la inceput, cand nimic rau nu s-a intamplat) si 5000 mg/kg (spre final, cand au si decedat potrivit raportului studiului).

Stirea a fost urgent preluata de media si promovata ca „dovada” a pericolului cancerigen reprezentat de aspartam.

Vrei sa-ti spun care este problema cu acest studiu? CLICK pe acesta casuta pentru a citi.

In 2006, agitatia publica starnita de felul defectuos in care a fost prezentata stirea a determinat FDA(SUA) sa revizuiasca testele existente si aprobarea acordata aspartamului in 1974. Dupa revizuire, FDA a reconfirmat ca „in baza a mai mult de 100 de teste toxicologice si studii clinice asupta indulcitorilor artificiali” consumul lor in alimentatia publica este sigur pentru sanatate.

In 2014 un studiu Suez et al. a provocat o agitatie masiva in ceea ce privește siguranta indulcitorilor artificiali, în special efectele acestora asupra sanatatii intestinului. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca aparent consumul de indulcitori artificiali ne perturba microbiomul intestinal si provoaca boli metabolice, in special intoleranta la glucoza.

Cercetarea poate fi insa neelocventa deoarece concluziile sunt tangentiale din moment ce studiul a fost facut preponderent pe soareci si doar observational pe 7 subiecti umani. Toti ascesti subiecti erau supraponderali. Oamenii mai grași au întotdeauna mai multe simptome de dereglari metabolice, indiferent de consumul de indulcitori, așa ca aici nu este o surpriză. Un studiu ulterior publicat în revista Nature a arătat că oamenii mai grași folosesc adesea mai mulți îndulcitori artificiali în încercarea de a slăbi. Deci corelațiile între consumul de îndulcitori, greutatea corporală și dereglarea metabolică sunt în întregime de așteptat și nu sunt dovezi că îndulcitorii provoacă boli metabolice. Mai degrabă, poate fi doar faptul că persoanele supraponderale sunt mai susceptibile să folosească îndulcitori și mai mult să aibă boli metabolice.

In 2014, European Food and Safety Administration au reevaluat toate datele existente despre aspartam si potentialul sau cancerigen. Concluzia finala a fost ca nu reprezinta un pericol.

Thomson et al. (2019) a efectuat o replicare a experimentului Suez et al. (2014). De această dată cu mai mulți subiecți și cu un grup de control, iar concluzia lor a fost clară: „consumul de doze mari de sucraloză timp de 7 zile nu modifică controlul glicemic, rezistența la insulină sau microbiomul intestinal la persoanele sănătoase.”

8. Care este de fapt sursa reala a temerilor privind indulcitorii artificiali?

Cum spuneam, aspartamul a fost mai mereu principalul suspect. Aminoacizii care compun aspartamul, 2 la numar, se gasesc fara probleme si in alte surse alimentare pe care le consumam in mod uzual. Acidul aspartic si fenilalanina se afla, in cantitati cu mult mai mari decat in aspartam, in majoritatea alimentelor cu continut proteic ridicat. Al treilea element ce compune aspartamul este un alcool numit metanol si este de fapt sursa reala a ingrijorarilor oamenilor deoarece este oxidat de organism in formaldehida (un compus cancerigen). INSA doza care formeaza otrava este complet insuficienta in aspartam pentru a deveni un real pericol. In plus, metanolul se gaseste si in alte surse alimentare cum ar fi legumele si fructele.

9. Care este cel mai amplu studiu ce include concluzii asupra consumului de indulcitori artificiali vs sanatate?

National Cancer Institute publica in 2006 constatarile unei cercetari ample despre rata cancerului in radul populatiei adulte. O jumatate de milion de adulti au fost subiectii monitorizati.

Rezultatele au arata ca cei care beau uzual lichide indulcite artificial nu au un risc crescut de leucemie, linfoame sau tumori cerebrale comparativ cu cei care nu beau astfel de bauturi.

10. Pana la ce cantitate sunt ok pentru sanatate indulcitorii artificiali?

  • Aspartam (E 951) – doza maxim admisibila pe zi este de 40 mg pe kilogram corp
  • Aceasta este recomandarea autoritatilor romane. In SUA spre exemplu doza maxima de aspartam admisa este de 50 mg/kg.
  • Acesulfam K (E 950) - doza maxim admisibila pe zi este de 9 mg/kg.
  • Advantam (E 969) – doza maxim admisibila pe zi este de 5 mg/kg.
  • Zaharina (E 954) – doza maxim admisibila pe zi este de 5 mg/kg.
  • Sucraloza (E 955) – doza maxim admisibila pe zi este de 15 mg/kg.
  • Ciclamat (E 952) – Doza maxim admisibila pe zi este de 7 mg/kg.

Dozele recomandate pentru a ne afla 100% in zona sigura sunt mai mult decat suficiente pentru a nu urmari in mod particular cantitatile ingerate din mancare si bautura. Totusi daca cineva se apropie de limita superioara a recomandarilor atunci putem suspecta ca oricum are o relatie defectuoasa cu mancarea si bautura iar problemele lui nu sunt numai cu indulcitorii artificiali.

11. OK deci indulcitorii nu induc probleme majore de sanatate. Dar minore?

Posibil. Nu exista evidente categorice dar pot fi plauzibile urmatoarele:

 In general moderatia este cuvantul de ordine in a da un raspuns pertinet privind siguranta consumului indulcitorilor artificiali, asa cum descrie si un articol succint din romedic.ro despre cat de sigure sunt bauturile light (fara zahar) si cum pot ajuta la slabire.

12. Sunt indulcitorii artificiali sanatosi (si siguri) pentru copii?

Sunt siguri atata timp cat sunt ingerati cu moderatie. Lucrurile pot deveni periculoase pentru copii (dar si pentru adulti) cand consumul acestor substante se apropie de maximele recomandate de autoritati. Ca idee, pentru a depasi maximul recomandat de aspartam ingerat intr-o zi (40 mg/kg), un adult  de 80 kg ar trebui sa bea 5,7 litri de cola light. Un copil de 20 de kg atinge plafonul periculos (40 mg/kg) cu doar 1,4 litri de cola light/zi.

13. Ce avantaje pot avea folosind alimente indulcite artificial?

Beneficiile prezentate mai sus pot functiona doar daca, in ansamblul alimentatiei nostre, consumul caloric total este controlat. Simpla ingerare a unui suc indulcit artificial nu produce slabire ci deficitul total de calorii de peste zi.

o lingurita cu indulcitori artificiali

14. Pot indulcitorii artificiali sa ingrase?

NU. Absolut NU. Sau nu in mod direct.

Aceste substante pur si simplu nu contin suficiente calorii pentru a influenta in mod direct aportul de energie al organismului.

Asociatia Nationala pentru Bauturi Racoritoare (ANBR) arata intr-un comunicat interesant ca bauturile racoritoare contribuie cu mai putin de 3% din calorii la dieta zilnică medie în Europa

Iti voi lamuri totul analizand mai departe dovezile existente privind îndulcitorii artificiali și efectele lor in privinta slabirii sau ingrasarii.

15. OK, dar indirect pot cauza ingrasare?

Buna intrebare. La care as face bine sa dau un raspuns pe masura.

Pentru astfel de raspunsuri ne uitam de obicei catre studiile stiintifice. Au o probabilitate mult mai mare a validitatii descoperirilor. In comparatie cu folclorul urban sau credintele fiecaruia. Concluziile unei testari stiintifice executate pe un numar mare de subiecti si in condii cat mai optime sunt incontestabil mai pertinete decat credintele noastre izvorate din principiul „Eu cred ca…”.

Este bine sa stii insa ca apar peste 1000 de studii in fiecare luna iar majoritatea sunt executate prost sau folosesc premise gresite. In general, pentru ca un studiu sa fie considerat util iar concluziile validate, este necesar ca si alte studii(cat mai multe si independent unele de altele) sa ajunga la concluzii similare.

Ar trebui sa stii ca cea mai mare parte a cercetarilori prezentate pentru a susține ipoteza dintre ingrasare si indulcitorii artificiali din sucurile fara zahar este stiinta observationala care nu poate stabili o relație cauza-efect.

Al doilea aspect important este ca studiile mentionate mai sus constituie mai degraba exceptii de concluzii fata de grosul studiilor intreprinse pe acest subiect.

Chiar daca aceste teorii pot fi plauzibile, majoritatea studiilor recente pur si simplu au contracarat ideea ca indulcitorii artificiali din sucurile fara zahar cresc apetitul, pacalesc satietatea sau cauzeaza pofte incontrolabile de dulce. (Referinte: A; B; C; D; E).

In plus, prin mai multe alte cercetarii s-a arata ca subiectii testati au raportat o senzatie diminuata de foame consumand bauturi fara zahar, indulcite artificial. Asta in timp ce au consumat de fapt mai putine calorii inlocuind bauturile pe baza de zahar cu cele „zero calorii”. (Referinte: F; G; H; I; J).

16. Mega studii depre relatia indulcitori artificiali  -ingrasare

OK, pare ca majoritatea studiilor nu indica o relatie cauza-efect intre ingrasare si indulcitorii artificiali. Totusi, cum putem fi cat mai siguri?

Tipul de cercetare care poate stabili cu certitudine cauzalitatea „ingrasare – indulcitori artificiali” sunt studiile controlate aleatorii (randomized controlled trials, sau RTC). Acestea sunt specific proiectate pentru a investiga efectele unei anumite interventii.

Daca ne uitam peste concluziile studiior de tip RTC vis-a-vis de indulcitorii artificiali, lucrurile se clarifica imediat.

Intr-un astfel de studiu, subiectii testati au inlocuit inducitorii clasici (zaharul si alti indulcitori cu continut caloric) cu indulcitorii artificiali fara calorii si au urmat o dieta stricta de slabire impreuna cu un program de exercitii fizice. Toti au slabit substantial.

Intr-un alt studiu RTC, subiecti supraponderali aflati la un regim strict de dieta au fost separati in 2 grupuri. Un grup a baut zilnic 5 litri de apa iar celalalt grup a baut aceasi cantitate zilnica per individ, dar in apa au fost adaugati indulcitori artificiali.

Culmea,  grupul care a baut apa cu indulcitori a pierdut mai multe kg in greutate decat grupul care a baut apa.

Rezultatul nu indica in nici un fel cum ca apa indulcita ar fi mai buna decat apa normala. Nici ca indulcitorii artificiali conduc direct la slabire. Concluzia pe care trebuie sa o tragem de fapt este ca atata timp cat cineva are grija cat mananca, indulcitorii artificiali din bauturile fara zahar nu ii vor sta in cale si categoric nu vor declansa, cumva magic, o eventuala ingrasare. De fapt chiar vor contribui la administrarea mai eficienta a caloriilor consumate.

17. Bauturile fara zahar indulcite artificial si comportamentul individual

Un ultim aspect care trebuie neaaparat luat in calcul este factorul comportamental individual. Deoarece, spre exemplu, unele persoane supraponderale pot incepe sa consume sucuri dietetice cu credinta ca asta ii va ajuta sa slabeasca, dar nu fac nici o alta schimbare de dieta sau de stil de viata. In aceste conditii vor continua sa ia in greutate iar indulcitorii artificiali din sucuri vor deveni „tapi ispasitori” printr-o asociere nefericita.

S-a putut obseva ca unii oameni care consuma bauturi fara zahar indulcite artificial se autosaboteaza compensend pentru caloriile „salvate” prin a manca mai mult din alte alimente.

18. Ce concluzii sa tragi

Despre ingrasare si indulcitori artificiali

Indulcitorii artificiali nu cauzeaza cresterea in greutate prin simplul fapt ca sunt ingerati. Nici in mod indirect nu au efecte care sa duca catre ingrasare.

Despre slabire si indulcitori artificiali

Atata timp cat o persoana este in controlul caloriilor din alimentatie, indulcitorii vor contribui cu siguranta la o administrarea mai eficienta a caloriilor consumate si pot ajuta in a face perioada dietei mai placuta fara a aduce calorii in plus.

Obiceiurile alimentare sunt cele care determina in ce directie va vor merge lucrurile pentru tine. Indulcitorii alimentari din sucurile fara zahar vor fi mereu neutri in ceea ce priveste modificarea greutatii corporale dar, in functie de ce alte alegeri faci, acestia te pot ajuta sau pot iti pot sabota planurile.

Curios care sunt datele recente despre excesul de greutate si obezitate? CLICK pe acesta casuta pentru a citi.

OK, e randul tau

Deci, am raspuns satisfacator intrebarilor pe care le aveai?

Tu ce parere ai?

Si la ce alte intrebari as putea incerca sa mai raspund?

Ne auzim in sectiunea de comentarii de mai jos.

Like & Share daca ti-a placut!

 Ajuta-i si pe altii sa afle!

Ai invatat ceva nou astazi?

Intra in comunitatea celor aproape 2300 de persoane care citesc lunar articolele noastre. 

Necesar, pentru a colabora intr-un cadru legal:

Claudiu Iana


Ne vom educa impreuna sa construim cele mai bune versiuni ale noastre. Cat de bune?! Ramane de vazut. Viata pune intotdeauna piedici ignorantilor. Nu va fi si cazul nostru. Cu prietenie,

Claudiu Iana

disclaimer

Este imperativ sa intelegi ca autorii continutului pot sa nu fie profesioniști și cu siguranta nu oferă sfaturi aplicabile oricarui cititor. Informațiile, procedurile și sugestiile oferite pe site au strict scop informativ și nu sunt adresate diagnosticării, tratamentului, vindecării sau prevenirii unor probleme de sănătate - și nici nu sunt destinate să înlocuiască sfaturile unui medic Orice aspect al sănătății tale necesită un consult cu un medic specialist. Tu, în calitate de cititor ești în totalitate responsabil pentru starea ta de sănătate.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>